Kunsthalle Praha představí první rozsáhlou výstavu Romana Ondaka ve střední a východní Evropě

front.post
front.public: 24. 10. 2025
RO-Perfect-Society-web

Kunsthalle Praha od 13. listopadu otevře The Day After Yesterday (Den po včerejšku), první významou retrospektivní výstavu mezinárodně uznávaného slovenského konceptuálního umělce Romana Ondaka ve střední a východní Evropě. Výstava mapuje přes tři dekády jeho umělecké praxe a zahrnuje téměř padesát děl napříč médii, včetně ikonických prací jako Measuring the Universe – participativní performanci uvedenou v předních světových muzeích. Naposledy se konala v Tate Modern a nyní se dočká pražské reprízy. 


Roman Ondak: The Day After Yesterday
13. listopadu 2025 – 9. března 2026
Galerie 1 & 2, 900 m2
Kurátorka: Barbora Ropková


Ondak poprvé dosáhl mezinárodního uznání svým projektem LOOP, představeném v Pavilonu Česka a Slovenska na Benátském bienále v roce 2009. Od té doby dále rozvíjí osobitou tvorbu čerpající z odkazu konceptuálního umění šedesátých a sedmdesátých let. Pro jeho tvůrčí přístup je charakteristická práce s každodenními materiály a situacemi, které pomocí jemných zásahů proměňuje v poetické reflexe o čase, paměti a identitě. V jeho dílech se běžné stává mimořádným, při tom odkrývá skrytá napětí a oscilace mezi protiklady. 


„Ondakovo umění představuje vrstevnatý, mnohoznačný celek, který lze současně nahlížet z množství perspektiv a interpretovat četnými způsoby. Jde o tvorbu velmi autentickou a zároveň přístupnou různým typům diváctva. Klíčovým prvkem pro porozumění Ondakově tvorbě je jeho osobní život, který bývá často propojen s historickými, politickými, ekonomickými i existenčními tématy. Poetický a jemně melancholický nádech jeho děl nám nepředkládá žádný konkrétní výklad, ale raději nás učí pozorovat svět kolem nás,” popisuje Barbora Ropková, kurátorka výstavy a kurátorka sbírky Kunsthalle Praha.


Tato výstava představuje Ondakův dlouho očekávaný návrat do Prahy po více než dvou dekádách. V pozdních devadesátých a raných nultých letech zde několikrát vystavoval, a tento projekt znovu oživuje jeho vazby na město, které v jeho umělecké dráze sehrálo zásadní roli jako odrazový můstek k prosazení se na mezinárodní umělecké scéně.


Název výstavy odkazuje na Ondakovo dílo The Day After Yesterday (2005), které spřádá vrstvy času a balancuje mezi osobními a konceptuálními rovinami. Umělec se také zabývá historickými specifiky střední Evropy a její komunistické minulosti a zároveň tematizuje naši globalizovanou současnost. Jeho rafinovaný humor a konceptuální preciznost mu umožňují hladce prolínat existenční i společenská témata s osobní zkušeností.

Mezi nejznámější díla zařazená do výstavy patří například do not walk outside this area – monumentální readymade vytvořený z křídla Boeingu 737-500. Ten diváctvo zve, aby na strukturu vkročili a zažili tak galerijní prostor z neobvyklé perspektivy. Díla jako The Joys of an Iron Curtain Trip to the Black Sea či Bad News Is a Thing of the Past Now splétají osobní biografické prvky s kolektivní pamětí minulého režimu. Ve Freed Doorway Ondak umísťuje dveře ze svého dětského pokoje do nového kontextu, zatímco v Resting Corner pak diváky zve do uživatelného prostředí tvořeného socialistickým nábytkem. 


V Galerii 2 na návštěvnictvo čeká ikonická participativní performance Measuring the Universe, která se odehrává výhradně za účasti diváctva. V minulosti byla uvedena v Muzeu moderního umění v New Yorku nebo v londýnské Tate Modern. Proměňovat se bude i Event Horizon, dílo vytvořené ze stoletého dubu pocházejícího z Ondakova rodného regionu na Slovensku. Strom rozřezaný na sto dřevěných kotoučů odpovídá sto rokům světové historie. Během trvání výstavy se každý den na zeď zavěsí jeden z těchto kotoučů, reprezentující jednu světovou událost vybranou umělcem. Instalace Escape Circuit zkoumá iluzi svobody skrze propojené klece, zatímco Ondakova videotvorba, jako například The Stray Man, odhaluje jeho zájem o jemnou choreografii každodenního života.


Součástí výstavy jsou i díla ze sbírky Kunsthalle Praha, například instalace Perfect Society, tvořená industriálními trubkami, evokující utopické ideály i dystopické zhroucení. Dílo zároveň podtrhuje závazek instituce podporovat současné umění a je jednou z ukázek prezentace umělecké sbírky Kunsthalle Praha ve vlastním výstavním programu


Výstava Roman Ondak: The Day After Yesterday bude k vidění od 13. listopadu 2025 do 9. března 2026. V lednu 2026 vydá Kunsthalle Praha výstavní katalog v mezinárodní distribuci berlínského nakladatelství DCV. Eseje Barbory Ropkové a Dietera Roelstraeteho zkoumají Ondakova klíčová společenská témata, která se přirozeně prolínají s jeho vlastní rodinnou biografií. Katalog s rozsáhlou fotodokumentací zachytí rozmanitost médií napříč vystavenými díly a performativní charakter výstavy, která vyžaduje aktivní zapojení diváků.


Výstavu doprovází bohatý program zahrnující přednášky promítání, workshopy a také speciální akce v rámci série TransformArt, zaměřené na současné umění a jeho průniky s dalšími obory.